SelfEdu24 by Aneta Lange-Kępczyńska

Zaloguj
Co Twój maluch widzi w lustrze?

Co Twój maluch widzi w lustrze? - jak rozwija się samoświadomość

Jeśli Twój maluszek wkroczył w wiek pomiędzy 15 a 24 miesiące, to prawdopodobnie zdaje już sobie sprawę, że postać, którą widzi w lustrze – to on sam. Wcześniej, patrząc w nie, zapewne uśmiechał się lub gaworzył na widok zaprzyjaźnionej twarzy innego bobaska, znajdującego się w objęciach mamy lub taty. Aby przekonać się, czy tak jest, możesz zrobić prosty test „czerwonej plamki”. 

Jak wykonać test?
Spróbuj w niezauważalny dla dziecka sposób, namalować na jego nosku kropkę, np. szminką, którą łatwo potem zmyć. Jeśli Twoja pociecha będzie chciała zetrzeć ją z noska, a nie dotykać jej lustrzanego odbicia, to znaczy, że osiągnęła kolejny etap rozwoju samoświadomości i już kilka chwil dzieli Cię od poznania jej nowych emocji – zawstydzenia, empatii, dumy, czy zazdrości. Wkrótce, a często już możesz usłyszeć od niej – „JA”, „moje”, „mi”...

Zwiastuny autonomii
W tym wieku dzieci stają się coraz bardziej świadome, że mogą różnić się od innych dzieci i dorosłych – pod względem uczuć, przekonań i pragnień. Coraz częściej manifestują swoją niezależność, nadużywając słowa „NIE”, a do ulubionych zabaw należy naśladowanie innych osób lub zwierząt.

Dziecko staje się też coraz lepszym obserwatorem swojej osoby i własnych zachowań – zaczyna dostrzegać, gdy odniesie sukces lub doświadczy jakiegoś niepowodzenia. Co więcej, potrafi też już nas świadomie oszukać. Dla przykładu, moja córeczka, gdy nosiła jeszcze pieluszki i pytałam ją w trakcie oglądania bajki, czy zrobiła kupkę, z pełnym przekonaniem twierdziła, że nie, nawet jeśli tak się stało, bo nie chciała, aby przerywać jej dobrą zabawę.

Innym odczuciem, które świadczy o pojawieniu się samoświadomości jest zawstydzenie. To neutralna emocja, która zazwyczaj pojawia się u dzieci w nowych dla nich sytuacjach i obecności nieznanych osób. Ważne jednak, aby rodzic zachował szczególną czujność, zwłaszcza w doborze słów, które kieruje do swojej pociechy, aby nie zakorzenić tego uczucia na dobre i nie doprowadzić w przyszłości do stanów lękowych.

To niezmiernie ważne, aby rodzic towarzyszył swojemu maluszkowi i wspierał w całym procesie rozwoju samoświadomości, nieuniknionej przemianie z niemowlęcia w autonomicznego malucha, jaka dokonuje się na jego oczach.

Co możesz zrobić?

  • Bądź w bliskim kontakcie ze swoim dzieckiem – pamiętaj, że gdy jest bardzo malutkie, Twój dotyk, ciepło i masaż odpręża go, wzmaga poczucie bezpieczeństwa oraz pomaga uzmysłowić, gdzie zaczyna się i kończy jego ciało;
  • Wykorzystuj lusterka do zabawy z dzieckiem, pokazuj mu swoje odbicie, siebie, zachęcaj do zabawy w miny, z czasem w przebieranie;
  • Wspieraj malucha poprzez naukę samodzielności, np. zachęcaj, aby sam zawiązał sznurowadła, nawet jeśli zajmie mu to dużo więcej czasu niż Tobie i ucz dokonywania wyborów, np. niech zdecyduje, którą bluzkę założyć;
  • Unikaj słowa „NIE”, a koncentruj się na pozytywnej komunikacji, np. zamiast „nie biegnij”, powiedz „stój proszę” lub „chodź ze mną”, nadając tempo marszu;
  • Pamiętaj, że zbytnie nakazy obniżają poczucie sprawczości malucha, mów do dziecka spokojnie i staraj się wytłumaczyć swoją prośbę;
  • Chwal swojego malucha i postaraj się zachęcać go do robienia rzeczy adekwatnych do jego możliwości, aby zbytnie niepowodzenia nie wpływały negatywnie na jego samoocenę;
  • Wspieraj go w trudnych dla niego momentach i pomóż pokonywać lęki metodą małych kroków - obserwuj, kiedy pojawia się lęk, co go uruchamia, rozmawiaj z dzieckiem o jego odczuciach, stopniowo oswajaj z sytuacją lękową, zastanów się, co może go uspokoić, ale nie skłaniaj malucha, aby za wszelką cenę stawił czoła sytuacji lękowej;
  • Zachęcaj dziecko do zabaw muzyczno-artystycznych, doceniaj jego nawet małe sukcesy, zachęcaj, aby zaśpiewało piosenkę dziadkom, czy zatańczyło;
  • Nie porównuj go do innych dzieci, tzn. unikaj stwierdzeń, typu: „zobacz na Marysię, ona się nie boi, ona jest odważna”, „ona pływa”, etc., bo odbierasz w ten sposób motywację do działania;
  • Zabieraj dziecko do rodziny, przyjaciół i znajomych, na zakupy, na plac zabaw – oswajaj z zewnętrznym środowiskiem i ucz kontaktu z innymi;
  • Nie przypinaj swojemu maluchowi etykiet, tzn. nie mów, że jest niezdarą, nieśmiały, czy łobuziak, bo okaże się to samo spełniającą przepowiednią, która spotęguje negatywne stany/ zachowania;
  • Kontroluj, co Twoja pociecha ogląda w telewizji, unikaj wszelkich programów, które mogą budzić jej lęk – nie chodzi tylko o filmy, przepełnione przemocą, ale również filmy przyrodnicze, gdzie zwierzęta ze sobą walczą, a także wiadomości, gdzie eksponowane są negatywne sensacje i zdarzenia;
  • Czytaj dziecku bajki, książeczki i zachęcaj do wspólnej lektury;
  • Słuchajcie wspólnie muzyki klasycznej (np. Bacha, Mozarta, Beethovena, Vivaldiego, Straussa), która stymuluje rozwój mózgu, pamięci i koncentracji, a nawet poczucia przestrzeni, a jeśli nie jesteście w stanie słuchać muzyki poważnej, to przynajmniej niech to będą dźwięki natury (np. szum wody, potoku, wodospadu, śpiew ptaków, etc.).
selfedu24TAGIselfedu24
rozwój dziecka samoświadomość
selfedu24KOMENTARZEselfedu24
selfedu24INSTAGRAMselfedu24

@selfedu24.pl
Copyright © 2015 Wszelkie prawa zastrzeżone, selfedu24.pl
Projekt i wykonanie: skyagency.pl - strony internetowe