SelfEdu24 by Aneta Lange-Kępczyńska

Zaloguj
Zrobię to później

Zrobię to później - jak walczyć z prokrastynacją?

Co masz zrobić dzisiaj, zrób jutro, być może ktoś zrobi to za Ciebie! To maksyma znanej mi osoby. Czy sprawdza się? Jak to bywa w życiu - raz tak, a raz nie. Ale częściej niestety zapowiada kłopoty… Jeśli Tobie jest bliskie takie podejście, przeczytaj, jak skutecznie walczyć z problemem ciągłego odkładania rzeczy na później.

Nawyk chronicznego odwlekania spraw ważnych w czasie może być poważną przeszkodą zarówno w rozwoju Twojej kariery i osiąganiu sukcesów zawodowych, jak i efektywności w życiu osobistym. Staje się często źródłem niepotrzebnych kłótni, frustracji, stresu, a nawet prowadzi do stanów depresyjnych. 

Dlatego też ten z pozoru znany wielu osobom stan, nazywany przez niektórych lenistwem lub brakiem umiejętności zarządzania czasem, przez psychologów definiowany jest jako zaburzenie psychiczne, a przez coachów - problem, którym niezwłocznie należy się zająć, pod warunkiem oczywiście, że prokrastynator jest gotowy na zmianę.

Skłonność do prokrastynacji częściej przejawiają mężczyźni niż kobiety - twierdzi kanadyjski psycholog Piers Steel‚ z Uniwersytetu w Calgary.

Jak rozpoznać prokrastynację?
Prokrastynacja jest związana z nieustannym odwlekaniem „na później” rzeczy - ważnych, trudnych, niekiedy nużących, często z odległą perspektywą sukcesu. Może ujawniać się w różnych obszarach życia. Najczęściej prokrastynator cierpi na chroniczny brak czasu. W odróżnieniu od leniucha jest osobą mocno zajętą, tylko czas „umyka mu między palcami” na wykonywaniu rzeczy, które nie są związane z właściwym zadaniem. Zazwyczaj towarzyszy mu przekonanie, że nie ma wpływu na zaistniały problem, czy opóźnienie, to dzieje się poza nim i zależy od różnych, zewnętrznych czynników.

Typowe zachowania prokrastynatora

  • odkłada zadania na później, w efekcie czego wykonuje je na ostatnią chwilę - początkowo na ogół czuje, że ma dużo czasu, tylko później sprawy przyjmują niewłaściwy obrót;
  • skupia się na celach krótkoterminowych, gdzie wie, że robota pójdzie do przodu i szybko odniesie sukces;
  • zazwyczaj czeka na właściwy moment, aby rozpocząć zadanie, znajdując różne wymówki, aby odsunąć je w czasie;
  • koncentruje się na rzeczach prostszych lub przyjemnych, odwlekając skomplikowane zadania;
  • twierdzi, że wykonywanie zadań na ostatnią chwilę sprzyja jego kreatywności i jest przekonany, że zdąży na czas;
  • składa obietnice bez pokrycia, bo nie może wyegzekwować od siebie wykonania zadania;
  • odroczenie zadania może wynikać z lęku przed porażką, choć na ogół innych obarcza za jej zaistnienie;
  • jest przekonany, że mógłby „przenosić góry”, gdyby tylko przekuł plany na działania;
  • okłamuje sam siebie, że następnym razem do zadania podejdzie z odpowiednim wyprzedzeniem, a w rzeczywistości powtarza znany mu wcześniej scenariusz.

Przyczyny prokrastynacji
Część psychologów uważa, że prokrastynacja wynika z doświadczeń z okresu wczesnego dzieciństwa. Mogły wywołać ją zbyt wysokie oczekiwania opiekunów wobec dzieci, tym bardziej, że zaburzenie to występuje często u osób zdolnych. Młody człowiek, będący pod presją rodziców, z wiekiem przejawia skłonność do nadmiernego perfekcjonizmu, który z kolei paraliżuje jego działanie. W obawie przed porażką odkłada zadanie na później. 

Inną przyczyną może też być brak stabilności w rodzinie, jak rozpad małżeństwa, który np. wpłynął na obniżoną samoocenę dziecka, zwiększył jego podatność na zranienie oraz wywołał lęk przed porażką związaną z brakiem akceptacji otoczenia, lub przed sukcesem, gdzie trzeba wziąć odpowiedzialność za swoje decyzje. 

Jest też grupa prokrastynatorów, których osobowość i temperament są ściśle połączone z potrzebą odczuwania adrenaliny, co jest głównym powodem wykonywania przez nich zadań na ostatnią chwilę.

Czy można pozbyć się tego kłopotliwego nawyku?
Zadanie nie jest łatwe. Generalnie musisz wiedzieć, że zmiana każdego nawyku nie jest prosta, wymaga systematyczności w pracy nad sobą i czasu, a w tym przypadku dodatkowo istnieje duże prawdopodobieństwo, że jeśli jesteś prokrastynatorem, będziesz również zwlekał z rozpoczęciem pracy nad sobą. Ale głowa do góry - przy dużej determinacji, zrozumieniu podłoża problemu, jego skutków i sposobów radzenia sobie ze złym nawykiem jest to do zrobienia, najlepiej jednak przy wsparciu coacha lub psychologa, który będzie towarzyszył Ci w trudnych chwilach :). 

Jak skutecznie walczyć z prokrastynacją?
Skoro jesteś świadomy negatywnych skutków, jakie niesie za sobą prokrastynacja i pragniesz definitywnie wykluczyć ją ze swojego życia, do tego wiesz, jak ważne dla Twojego sukcesu jest ustalenie konkretnego terminu, w którym nieodwracalnie powinieneś rozpocząć zadanie, weź sprawy w swoje ręce i zacznij działać od razu. 

  • Każdy dzień zaczynaj od sporządzenia i spisania na kartce listy zadań, które masz do zrobienia i natychmiast rozpocznij pracę od wykonywania tych najważniejszych - nawet jeśli są trudne, dzięki temu w dalszej części dnia będziesz cieszył/-a się z czynności, które sprawiają Ci więcej przyjemności. Pracuj nad nawykiem „działam od razu”!!!
  • W priorytetyzacji zadań możesz wesprzeć się matrycą Eisenhowera, w której spiszesz np. na dany tydzień:
    • rzeczy pilne i ważne (najwyższy priorytet, należy je zrealizować samodzielnie lub od razu zlecić odpowiedniej osobie), 
    • rzeczy ważne, ale nie pilne (mogą należeć do tych, które warto wykonywać regularnie, np. ćwiczenia lub zadania z odległą perspektywą celu, które warto podzielić na mniejsze etapy i zacząć stopniowo je realizować),
    • rzeczy mało ważne, lecz pilne (wymagają szybkiej reakcji, zajmij się nimi lub zleć je, jak uporasz się z zadaniami o najwyższym priorytecie),
    • rzeczy mało ważne i mało pilne (uwaga, tu zazwyczaj kryją się Twoi „zjadacze czasu”, odpuść je sobie).
  • Możesz też wesprzeć się elementami, które będą Ci przypominały o ważności i terminach zadania - przypomnienia w komórce, w kalendarzu elektronicznym, aplikacjach, a także poprosić osoby z bliskiego otoczenia, aby przypomniały Ci o temacie.
  • Skomplikowane projekty, wobec których nie odczuwasz zapału, podziel na mniejsze elementy, jak najbardziej doprecyzowane i nagradzaj się za każdy zakończony etap. Mogą to być nawet drobne nagrody, jak np. wyjście do kina, dobra kawa, zakup ulubionego magazynu lub książki - to co sprawia Ci przyjemność.
  • Pomyśl o korzyściach, jakie płyną dla Ciebie nawet z nużącego lub skomplikowanego zadania - spójrz na nie z innej, bardziej atrakcyjnej strony.
  • Wyluzuj ze swoim perfekcjonizmem - każde zadanie można zrobić lepiej, ale nie wymagaj od siebie stanu idealnego. Jak zyskasz więcej czasu, najwyżej wrócisz do zadania, a teraz po prostu zrób je.
  • Koniecznie zadbaj o komfort pracy, ograniczając wszystkie czynniki, które mogą odwracać Twoją uwagę, np. wyłącz telewizor, powiadomienia ze społecznościówek, muzykę, jeśli Cię rozprasza, etc.
  • Nie lekceważ swojego zdrowia - zadbaj, abyś był wyspany i w pełni sił witalnych do pracy.
  • Buduj swoje poczucie skuteczności poprzez systematyczną pracę i doprowadzanie spraw do końca. Pamiętaj o nagrodach!
  • Przypominaj sobie swoje najważniejsze cele.

Pamiętaj, możesz to wszystko zrobić sam!!! Tylko do dzieła!

selfedu24TAGIselfedu24
coaching; self-coaching wychowanie prokrastynacja zarządzanie czasem
selfedu24KOMENTARZEselfedu24
blog roku
selfedu24INSTAGRAMselfedu24

@selfedu24.pl
Copyright © 2015 Wszelkie prawa zastrzeżone, selfedu24.pl
Projekt i wykonanie: skyagency.pl - strony internetowe