SelfEdu24 by Aneta Lange-Kępczyńska

Zaloguj
Muzyka zamiast czytania?

Muzyka zamiast czytania? - jak wesprzeć swoje dziecko w nauce

To, że muzyka pozytywnie wpływa na umiejętności językowe dzieci było już wiadomo. Jednak ostatnie badania naukowe, przeprowadzone przez Instytut Badań nad Mózgiem im. McGovern'a w MIT (Massachusetts Institute of Technology) dowiodły, że zajęcia muzyczne z gry na pianinie mogą dać dzieciom lepsze rezultaty w nauce niż nawet dodatkowe lekcje czytania.

Zapewne wielu z Was pomyśli – no tak, ale moje dziecko jest z natury tak pobudzone, że trudno będzie utrzymać mu skupienie uwagi i zachęcić do systematyczności. Z mojego doświadczenia wiem, że to może być błędne założenie. Pianino dostarcza dziecku tylu pozytywnych emocji i wspaniałej zabawy, że nawet „żywe srebra” doskonale odnajdują się w tej przygodzie. Wbrew pozorom dzieci są wstanie szybko nauczyć się grać znane z bajek piosenki i to motywuje je do dalszego eksperymentowania z muzyką. A warto... 

Badacze odkryli, że gra na pianinie ma szczególnie korzystny wpływ na zdolność przedszkolaków do rozróżniania różnych tonów, co z kolei przekłada się na poprawę rozróżniania przez nich słów. Dlatego trening muzyczny jest niezwykle ważny w rozwoju ich umiejętności językowych.

Do badania zaproszono 74 dzieci, w wieku 4-5 lat, których językiem ojczystym był mandaryński (wiele słów w tym języku różni się tylko tonem). Część dzieci odbywała 45-minutowe lekcje gry na pianinie trzy razy w tygodniu, inne otrzymały dodatkową instrukcję czytania, a jeszcze inne rozwijały się bez żadnej interwencji naukowców. Po sześciu miesiącach badacze przetestowali dzieci pod kątem ich zdolności do rozróżniania słów na podstawie różnic w samogłoskach, spółgłoskach lub tonach, co jest kluczowym elementem czytania. Okazało się, że dzieci, które miały lekcje gry na fortepianie wypadły najlepiej, wykazując znaczną przewagę nad dziećmi w grupie dodatkowego czytania. Najsłabiej wypadły dzieci, u których nie zastosowano żadnej interwencji.

Naukowcy wykorzystali także elektroencefalografię (EEG) do pomiaru aktywności mózgu i odkryli, że dzieci z grupy fortepianowej wykazały większą wrażliwość na różnice wysokości, co pomogło im w rozróżnianiu słów. W testach ilorazu inteligencji, uwagi i pamięci roboczej nie stwierdzono żadnych znaczących różnic między trzema grupami dzieci, sugerując, że lekcje fortepianu tym obszarze nie miały znaczącego wpływu.

Więcej

selfedu24TAGIselfedu24
rozwój dziecka dziecko badanie mózgu nauka gry na pianinie umiejętności językowe
selfedu24KOMENTARZEselfedu24
blog roku
selfedu24INSTAGRAMselfedu24

@selfedu24.pl
Copyright © 2015 Wszelkie prawa zastrzeżone, selfedu24.pl
Projekt i wykonanie: skyagency.pl - strony internetowe