SelfEdu24 by Aneta Lange-Kępczyńska

Zaloguj
Jak poskromić łakomstwo w ciąży?

Jak poskromić łakomstwo w ciąży? - pomyśl o zdrowiu dziecka

Czy wiesz, że łakomstwo w ciąży może mieć wpływ na otyłość Twojego malucha? Ostatnie badania naukowe dowiodły, że gdy kobiety w okresie ciąży przybiorą zbyt dużo na wadze, nie ćwiczą lub palą papierosy, to gwałtownie rośnie prawdopodobieństwo, że ich dzieci w wieku 8 lat będą miały problemy z nadwagą. Do tego polskie dzieci należą do najszybciej tyjących w Europie!

„Garść stereotypów", którymi nie warto się żywić
Choć na rynku jest mnóstwo książek na temat zdrowego odżywiania, w naszej kulturze wciąż tkwi przekonanie, że kobieta w ciąży może „jeść za dwoje”, spełniać niemal wszystkie swoje zachcianki, a jej „obżarstwo” nie będzie miało żadnych negatywnych skutków, ponieważ dziecko wyssie z mlekiem matki zbędne kilogramy. Niestety to tylko stereotypy, które mogą przynieść fatalne skutki zdrowotne dla przyszłych mam i ich dzieci, a nawet stać się przyczyną poważnych chorób.

Ośmiolatek z nadwagą
Badania, które potwierdziły zależność między przyrostem masy ciała u kobiet w okresie ciąży a otyłością ich dzieci w wieku 8 lat (niezależnie od płci), zostały przeprowadzone przez naukowców z amerykańskiego Uniwersytetu Medycznego w Galveston w stanie Teksas oraz greckiego Uniwersytetu Harokopio. Przebadano ponad 5 tys. dzieci. Z badań tych wynika, że przyrost masy ciała ciężarnych – większy niż powinien nastąpić w ich przypadku - często szedł w parze z niską aktywnością fizyczną lub paleniem tytoniu przez badane.

Zdrowy rozsądek podpowiada zachować umiar
Tak naprawdę powyższe wyniki badań powinny skłonić kobiety ciężarne do refleksji i starań, aby zachować zdrowy rozsądek w tym „błogosławionym” okresie. To naturalne, że w ciąży następuje przyrost masy ciała, który jest związany z rozwojem maleństwa oraz przygotowaniem organizmu kobiety do tego procesu.

Jednak pamiętajcie o kontrolowaniu swoich napadów łakomstwa i myślcie o tym, w jaki sposób się odżywiacie. Jeśli macie wątpliwości, czy prawidłowo przybieracie na wadze, zapytajcie się o to swojego prowadzącego lekarza, z pewnością odpowie Wam na to pytanie i podpowie, jakie produkty warto jeść. Jeśli wcześniej byłyście na diecie, tym bardziej zachowajcie ostrożność. To ważne!

Za swojego doświadczenia wiem, jak trudny bywa czasami powrót do wagi wyjściowej i jak ciężką walkę trzeba potem stoczyć ze swoimi nawykami.

Dobre i złe nawyki
No właśnie. Według psychologów, ciąża do doskonały moment na walkę ze złymi nawykami. To czas, kiedy zazwyczaj rośnie Wasza świadomość na temat zdrowia, a pragnienie urodzenia zdrowego dziecka wzmaga motywację do utrzymania dyscypliny i wypracowania pozytywnych nawyków. Dlatego też wykorzytajcie go właściwie!

Biorąc pod uwagę na fakt, że ciąża trwa średnio ok. 38 tygodni, czyli 266 dni, a wykształcenie nowego nawyku – wg londyńskich badaczy - zajmuje średnio 66 dni (od 18 do 254 w zależności od złożoności), tak więc jest to wystarczająco długi czas, aby pozbyć się niektórych, złych nawyków, np. palenia tytoniu lub wypracować te właściwe, np. w zakresie dobrego odżywiania się. Niestety może to być również dostateczny czas na zakorzenienie się negatywnych nawyków, np. ciągłego podjadania i spełniania wszystkich swoich łakomych zachcianek… Zatem z głową! Wygrajcie walkę z hormonami :)

Statystyki biją na alarm
Eksperci z Instytutu Żywności i Żywienia informują już o szerzącej się w Polsce epidemii otyłości. Z ich badań [1] wynika, że nadmierną masę ciała ma już ponad 22 proc. uczniów szkół podstawowych i gimnazjów w Polsce. Do tego polskie dzieci należą do najszybciej tyjących w Europie! Zatem warto pochylić się nad powyższymi wynikami badań.

Jak pochamować łakomstwo w ciąży?
Nie ma na to jednej recepty, ale poniżej kilka praktycznych porad:

  • przede wszytkim pomyśl, że robisz to dla siebie i swojego dziecka – uchronisz Was od ewentualnych nieprzyjemności związanych z nadwagą, potencjalnych chorób, przedwczesnego porodu i komplikacji z tym związanych;
  • spożywaj posiłki regularnie, powoli, celebruj tę chwilę;
  • pij dużą ilość płynów;
  • jedz dla dwojga, a nie za dwoje;
  • jeśli czujesz, że musisz zjeść coś słodkiego, np. czekoladę, to przynajmniej wybierz ciemną, bogatą w kakao lub zastąp ją owocem – we wszystkim zachowaj umiar;
  • unikaj używek (kawa, herbata, papierosy), które dodatkowo potęgują łaknienie;
  • jeśli czujesz, że Twoja „silna wola topnieje” i ogarnia Cię „fala łakomstwa”, odwróć uwagę - idź na spacer, poczytaj książkę, pomyśl nad urządzeniem pokoju malucha, etc.;
  • zachowaj umiarkowaną aktywność fizyczną, która wpływa pozytywnie na Twoje samopoczucie i zdrowie (jeśli nie ma przeciwskazań do ćwiczeń);
  • omijaj kawiarnie i cukiernie – „czego oczy nie widzą, tego sercu nie żal” :)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

[1]  http://www.izz.waw.pl/pl/component/content/article/3-aktualnoci/aktualnoci/541-musimy-zatrzymac-epidemie-otylosci

 

selfedu24TAGIselfedu24
ciąża odżywianie zdrowie otyłość zmiana nawyku
selfedu24KOMENTARZEselfedu24
blog roku
selfedu24INSTAGRAMselfedu24

@selfedu24.pl
Copyright © 2015 Wszelkie prawa zastrzeżone, selfedu24.pl
Projekt i wykonanie: skyagency.pl - strony internetowe