SelfEdu24 by Aneta Lange-Kępczyńska

Zaloguj
Co z tą pewnością siebie?

Co z tą pewnością siebie? - jak utrzymać ją w ryzach?

Dziś miał być ważny dzień, rozmowa z szefem o podwyżce. Byłam zdeterminowana, aby podjąć temat, bo moje zobowiązania kredytowe pożerały otrzymywane wynagrodzenie, a potrzeby wciąż rosły... Wybiła godzina spotkania i drzwi do pokoju szefa otworzyły się. Z uśmiechem na twarzy zaprosił mnie na rozmowę. I co? W jednej chwili moja pewność siebie uleciała niczym poranna rosa, na którą padły pierwsze płomyki słońca... Tym razem nie podjęłam tematu… No właśnie, co z tą pewnością siebie, dlaczego raz jest, a innym razem nie, jak ją okiełznać? 

Po pierwsze, musisz wiedzieć, skąd bierze się pewność siebie?

Pewność siebie to cecha, która wynika z naszych wcześniejszych doświadczeń – okresu dorastania, sposobu wychowania oraz sukcesów i porażek w dorosłym życiu.

Jest silnie związana z samooceną. Często brak pewności siebie jest oznaką zbyt krytycznego podejścia do własnej osoby. Koncentrujemy się na naszych słabościach (fizycznych lub/i charakterologicznych), niespełnionych zadaniach, sukcesach otaczających nas osób, a nie potrafimy dostrzec swoich silnych stron i zalet. W konsekwencji tracimy pewność siebie, a wraz z nią nasze dobre samopoczucie.

Bywa też, że nasza pewność siebie „ulatuje”, gdy czujemy zagrożenie. Oczywiście każdy z nas interpretuje je inaczej. Niektórzy mają genetyczne uwarunkowania do reagowania lękiem na wszelkie - nowe lub trudne sytuacje i starają się ich unikać jak ognia. Takie zachowanie oczywiście do niczego dobrego nie prowadzi, powoduje jedynie narastające napięcie i problemy psychiczne. Poza tym geny mogą sprzyjać rozwinięciu się pewnych cech, ale nie determinują, kim się staniemy i co osiągniemy w życiu.

Warto pamiętać o tym, że poziom pewności siebie jest zmienny i zależy od wielu czynników, choćby od tego, w jakiej kondycji psychicznej i fizycznej jesteśmy, w jakim środowisku przebywamy, kim się otaczamy, a także od celów i zadań, które stoją przed nami. To naturalne, że są okresy w życiu, w których nasza pewność siebie jest wyższa, ale i takie, gdzie tracimy swoją moc. Najważniejsze, że dysponując wiedzą na ten temat, a także znając sprawdzone sposoby wzmacniania swojej pewności siebie, możemy odzyskać naszą wewnętrzną równowagę i stawić czoła przeciwnościom.

A teraz kilka praktycznych wskazówek, na które warto zwrócić uwagę, aby okiełznać swoją pewność siebie.

Żyj w zgodzie ze sobą i uwolnij się od opinii innych
Aby uzyskać niezakłóconą pewność siebie, żyj w zgodzie z wartościami, które wyznajesz i są dla Ciebie ważne. Podporządkowanie się zasadom innych, które są sprzeczne z Twoim systemem wartości, będą wzmagać jedynie wewnętrzne napięcie i obniżać samoocenę. Musisz być spójny w tym, co myślisz i robisz.

Życie dostarcza wiele wzlotów i upadków, ale mimo tego pozostań w zgodzie ze sobą, a niepowodzenia traktuj jako wskazówkę do dalszego rozwoju. Nawet jeśli popełniłeś błąd, to świat się nie zawali, jesteś bogatszy o nowe doświadczenia i w przyszłości możesz uniknąć podobnych porażek. Wszystko, co teraz się dzieje, musi się dziać, ponieważ w Twojej przeszłości zaistniały określone zdarzenia/ powody, których skutkiem jest obecna sytuacja, ale w przyszłości jest czas na zmianę.

Pamiętaj, że każdy z nas jest inny, jedyny i niepowtarzalny. Doceń swoją wartość, zastanów się, jakie silne strony i kluczowe umiejętności posiadasz. Jeśli jesteś nieśmiały, to staraj się koncentrować na celu, a nie na sobie. Nie wyolbrzymiaj problemów, z którymi obecnie się stykasz, a znajdź sposoby, aby je rozwiązać. Jeśli skupisz się na ograniczeniach, dostaniesz ich więcej, niż przypuszczasz. To, że dziś jesteś nieśmiały, nie oznacza, że musisz takim pozostać na zawsze. Od Ciebie zależy, kim się staniesz w przyszłości i jaki poziom pewności siebie osiągniesz.

Informacje płynące z otoczenia są ważnym źródłem samooceny, ale postaraj się uwolnić od zewnętrznych wpływów, które wyzwalają u Ciebie negatywne emocje. Zastanów się, kto ma decydować o jakości Twojego życia, Ty, czy inni? Dlatego przestań kierować się tym, co pomyślą inni, a skup się na swoich potrzebach i celach.

Jak trafnie zauważył Brian Tracy, kanadyjski pisarz z dziedziny rozwoju osobistego i psychologii sukcesu, „rozwijanie niezachwianej pewności siebie zaczyna się od przejęcia pełnej, kompletnej, systematycznej i celowej kontroli nad zawartością świadomego umysłu, zdyscyplinowania siebie do myślenia stale tylko o rzeczach, których pragniesz, i zdecydowanego wyrzucenia z głowy tego, czego się boisz”[1].

Staw czoła swoim lękom, zacznij kontrolować myśli
Lęk to największy wróg pewności siebie, twór naszej wyobraźni, który hamuje nas przed działaniem. Zazwyczaj ma charakter irracjonalny, a niekiedy nawet nie potrafimy zdiagnozować, czego właściwie boimy się. Często występuje, gdy czeka nas w życiu jakaś zmiana, coś nowego.

Jak pozbyć się lęku? Przede wszystkim koncentruj się na pragnieniach, swoich życiowych celach i przyjemnych aspektach zadań. Zwizualizuj sobie pożądany efekt, a zapewne Twoja motywacja wzrośnie. „Wizualizacje celu pomagają w jego osiągnięciu, jeśli są wielozmysłowymi wyobrażeniami angażującymi system doświadczeniowy” – uważa prof. psychologii Grażyna Wieczorkowska-Wierzbińska[2].

Niektórym pomaga akceptacja tzw. negatywnych scenariuszy, przeanalizowanie. W przypadku, gdy Twój umysł męczy jakiś negatywny scenariusz wydarzeń, z którym nie potrafisz się uporać, jest źródłem lęku i blokuje Cię w działaniu, np. „stracę pracę”, „zostanę wyśmianym”, „obleję egzamin”, „popadnę w kłopoty”, etc., to po prostu zaakceptuj go, a zobaczysz, że życie będzie toczyło się dalej, a Ty odzyskasz spokój i z inną energią podejdziesz do sprawy.

Przygotuj się mentalnie na zmiany
Musisz też wiedzieć, że każdy z nas ma naturalną, wrodzoną tendencję do zachowania wewnętrznego spokoju, a opór i często towarzyszący mu lęk przed nieznanym jest nieodłącznym elementem zmiany i nie musi świadczyć o Twojej niskiej pewności siebie. To tzw. strefa komfortu, w której jest nam wygodnie i dlatego tak trudno jest nam ją opuścić. Jeśli jednak chcesz osiągnąć w życiu sukces i odzyskać swoją pewność siebie, będziesz musiał nie raz opuszczać swoją strefę komfortu. Przygotuj się mentalnie na to. Jak trafnie zauważył amerykański prof. psychiatrii Maxie C. Maultsby, „w psychologii, podobnie jak w fizyce, natura nie znosi próżni”. Jeśli chcesz zmienić swoje dotychczasowe zachowanie/ nawyk, nie możesz go po prostu porzucić, musisz go zastąpić nowym. Na to potrzeba czasu i ćwiczeń, aby osiągnąć doskonałość i spokój. Tak jest z nauką jazdy samochodem, pływaniem, nurkowaniem, wystąpieniami publicznymi - przykładów można mnożyć wiele.

Rozwijaj swoje umiejętności
Pamiętaj o swoich silnych stronach, ale nie bagatelizuj słabości. Bo jeśli chcesz osiągnąć spokój wewnętrzny i wysoką pewność siebie, musisz stale rozwijać i doskonalić kluczowe umiejętności dla realizacji swoich marzeń. Często to najsłabsza umiejętność warunkuje powodzenie projektu. Pamiętaj, że osiągnięcie mistrzostwa w określonej dziedzinie nie spadnie Ci z nieba, będzie wymagało wielu tysięcy godzin wytężonej pracy i ćwiczeń.

Zrób plan
Określ swój cel i marzenia, a następnie opracuj szczegółowy plan, jak zamierzasz to osiągnąć. Kiedy skupisz się na robieniu tego, co zbliży się w kierunku swych marzeń, wzmocnisz swoją pewność siebie. Każdy drobny sukces, celebruj, ale nie odpuszczaj. Wyznaczaj sobie kolejne zadania. Bądź konsekwentny w swoich zamierzeniach, a pewność siebie sama przyjdzie wraz ze wzrostem Twoich kompetencji. W chwilach słabości, wizualizuj sobie sukces, a z pewnością przybędzie Ci pozytywnej energii i chęci do dalszej walki.

Przyjmij postawę pewniaka
Wyprostuj się, unieś głowę do góry, wyluzuj się, uspokój i wycisz oddech. Skieruj swoją uwagę na sukces. Wyobraź sobie, że nic Cię w życiu nie ogranicza i to Ty sam decydujesz o tym, co i kiedy osiągniesz. Stawiaj pewne kroki – w przenośni i dosłownie. Ćwicz taką postawę do skutku, a sam nie zauważysz, kiedy stanie się Twoim nawykiem.

Wzmacniaj swój poziom energii
Zachęcam Cię, abyś sporządził listę 5 czynności, które sprawiają Ci w życiu radość. Postaraj się, aby każdego dnia wykonać choć jedną z tych rzeczy. To nie muszą być wielkie zadania, może to być – wedle Twojego uznania – spacer po lesie, jazda na rowerze, czytanie ulubionej książki, masaż, pójście do kina, spędzenie czasu z rodzina lub przyjaciółmi – Ty sam wiesz najlepiej, co dostarcza Ci pozytywnej energii.

 

[1] Brian Tracy, „Potęga pewności siebie”, MT Biznes Sp. z o.o., Warszawa 2013, str. 22

2] Grażyna Wieczorkowska-Wierzbińska, „Psychologiczne ograniczenia”, Wydawnictwo Naukowe Wydziału; Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2011, str. 191

selfedu24TAGIselfedu24
coaching; self-coaching pewność siebie
selfedu24KOMENTARZEselfedu24
blog roku
selfedu24INSTAGRAMselfedu24

@selfedu24.pl
Copyright © 2015 Wszelkie prawa zastrzeżone, selfedu24.pl
Projekt i wykonanie: skyagency.pl - strony internetowe